torsdag 24 juni 2010

Midsommar

Imorgon är det midsommarafton. Vi ska i vanlig ordning fira med våra goda vänner i Avan. Där inleds firandet klockan 11 med traktorsläpsfärd till en badstrand där lunch och bad väntar. När färden går hemåt brukar alla kvinnor promenera och plocka blommor medan barn och karlar åker traktor. Jag promenerade den promenaden senast för tre år sedan och tyvärr måste jag säga att jag inte kommer att gå den i år heller. Den är för lång (ca 8 km)
Ifjol vid firandet använde jag en cykel för att ta mig från vännernas hus till festplatsen men det kommer jag att slippa i år.
För övrigt börjar den opererade höften kännas stadig som en limträbalk även om det sliter och drar i musklerna ibland. Däremot känner jag oftare och oftare "hugg" i det andra benets ljumske. Jag vet inte vad jag ska tro eftersom ortopeden sa att jag inte hade några onormal förändringar i den. Kan jag ha fått en galopperande artros eller beror allt på min kropps förskjutningar? Förmodligen säker jag upp primärvården efter semestrarna för att skaffa mig en röntgenremiss.

4 kommentarer:

  1. Jag har hört något som låter så knasigt, och det är att man oftast bara har artros i en led i taget. Vilket då också skulle innebära att när man opererar bort den i en led, så kan en annan led angripas. Jag vet verkligen inte om det stämmer - och hoppas innerligt att det inte gör det... Och så hoppas jag att det är något annat än artros i din andra höft. Du är väl värd några friska år nu!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, jo nog är både du och jag värda några bra år! Om de inte blir så bra som när vi var i gymnasieåldern med klättring och så spelar väl mindre roll men hyfsad smärtfrihet skulle vara kalas!

    SvaraRadera
  3. Jag fick ny högerhöft för ca 4 1/2 år sedan. Började med PT (Personlig tränare) för ca 7 månader sedan
    2 tim per vecka med sommaruppehåll.
    Det är en tuff träning och jag är totalt slut efter varje pass.
    Balans, rörlighet, styrka har utvecklats i raketfart.
    Jag kan i princip springa (fast än man inte får)
    Man kanske blir tvungen att springa i vissa stunder av livet. (Jagad av en yxmördare ........)
    Nu vet jag att jag kan springa. Det skulle vara kul att komma ikontakt med "höftisar" som har liknande erfarenhet av sin träning.

    SvaraRadera