lördag 29 januari 2011

Lördag

Har enda lediga dagen på turnén, kan dessutom spendera den hemma =). I veckan har en kallelse till röntgen kommit men är det inte typiskt att jag blivit kallad på onsdag när jag inte under några omständigheter kan komma. Måste ringa på måndag. Hursomhelst har benen skött sig hyfsat under veckan. Har ätit lite diclofenak och paraflex men inte fulldos. Det är ganska trist att stå på scen och inte kunna röra sig fritt utan hela tiden tänka på surhöfterna men det har funkat ok ändå. Op-benet har faktiskt uppvisat en förbättring så jag hoppas ju såklart att röntgen inte visar på nåt protesfel.

Läste i tidningen att "min" ortoped fått "ett erbjudande han inte kunde säga nej till" och går vidare till en privat vårdgivare. Där kommer han bara att utföra dagkirurgi, alltså inga knän och höfter (i nuläget åtminstone)Det störde mig, han ska ju finnas just för mig tänkte jag en kort stund. Om det blir nya ortopedbesök får jag väl helt enkelt fråga min vän narkosläkaren vem jag ska försöka få besöka.

8 kommentarer:

  1. Hur har det gått med röntgentiden, och hur är det - känns det fortfarande lite bättre? Hoppas det./Monika

    SvaraRadera
  2. Hej Monika. Jag fick faktiskt en tid förra veckan. Den var ju tvungen att ringa och ändra men jag får komma 18/2. Känns bra. Jo det känns fortfarande lite bättre. I det opererade benet åtminstone. Inte lika bra som innan jul men ändå bättre. Det andra benet är det sisådär med. Funkar oftast om jag tar det lugnt i vridmoment osv. Misstänker att jag måste kräva en magnetröntgen men vi får se. Hur går det för dig?

    SvaraRadera
  3. Jag vågar nästan inte säga det, men jag tycker att det blir bättre och bättre. Jag gjorde först en vanlig röntgen för att jag kände av ländryggen/rumpan på höger sida nervsmärta plus lite ont i ljumsken, men inget syntes. Då fick jag göra en magnetröntgen för att se om det var någon nerv i kläm, men det syntes inget, skall göra en ny "vanlig röntgen" den 9 mars för att se efter att det inte är på väg att lossna. Sedan vi bestämde detta har det dock blivit bättre, men jag kommer att göra röntgenundersökningen ändå för att ha den första bilden att jämföra med tillsammans med min doktor. Jag försökte gå i vanliga skor men den dagen haltade jag som innan operationen så skor med tjock fjädrande sula är det som gäller, typ gympadojjor fast i vinterstuk. Det är OK. Jag kan inte gå jättelångt ännu men det känns som det är på gång. Jag hoppas.... Idag var första dagen utan inflammationshämmande/smärtstillande och det har gått bra.

    SvaraRadera
  4. Har fått en hö ny höftled den 21 juni 2010.
    Jag har följt din blogg lite sporadisk.
    Har alltid tröstat mig med att det tar ett år innan man känner sig återställt. Men visst kännns det oroande att du fortfarande behöver smärtlindring. Min upplevelse av dagarna efter ingreppet skiljer sig enormt från din beskrivning. Jag var mer eller mindre rejält beroende av både morfintabletter och handfast stöd av sambo i nästan 2 månader.
    Hälsporre blev ett helvete att gå med sedan. Skaffade inlägg som hjälpte efter ett tag. Laser- och akupunkturbehandling var det ända jag orkade med under denna tid. Bäckenet var sned fast Kiropraktorn fick den rak efter några behandlingar. O så massage. Går idag ca 3-4 km promenad med hunden i maklig takt. Känns ännu inte riktig bekväm att ligga på ophöftens sida. Tar alternativa piller typ Comfora - Fortodyl - Litomove. Tycker att det hjälper mig. Inte en värktablett till - magen sa ifrån! Bättre att lyssna på kroppen o ta det lugnt o vila o anlita sin käraste till vardagssysslorna hemma. Vännerna tar jag ut på trevlig lunch/brunch istället för att briljera hemma. Lyckat alternativ för oss som vill ha sina vänner kvar som stöttat o haft tålamod under en längre tid. Men min spänst och följsamhet i kroppens muskler blir aldrig densamma som innan op. Det sörjar jag - men lätt att glömma och vara tacksam över att efter detta stora ingrepp funkar faktisk min höftled och jag måste har förträngt hur ONT jag hade innan op. Jag mår bra utan värk. Allt annat tolkar jag som krämpor!!! Ännu - jag har ju 4 mån kvar till ettårsfirandet midsommar 2011.

    SvaraRadera
  5. Hej Anna! Tre dagar gick det utan inflammations-/smärtstillande. Promenad på knugglig stig igår fick mig ner i "det gör ont varje steg"-stadiet igen. Hem och ta smärtstillande, en natt och en ny dag med Orudis retard gjorde att jag kunde gå samma sträcka som igår, men så mycket bättre plus en extrapromenad för att fota isflak i Nordre Älv. Nästa utantablett-försök får vänta tills barmark infinner sig. /monika

    SvaraRadera
  6. Kämpa på, bägge två! På torsdag ska jag röntga mina höfter sen får vi se.

    SvaraRadera
  7. Förlåt att jag lägger mig i, du skriver tidigare att du fått tid den 18 feb - det är en fredag, inte torsdag. I vilket fall - jag tänker på dig på tors-/fredag. /monika

    SvaraRadera
  8. Oops, tack Monika! Det är torsdag 17/2 som gäller =)

    SvaraRadera