tisdag 22 februari 2011

Röntgensvar

Har fått brev med utlåtande om mina röntgenbilder. Röntgenläkaren säger:
Vänster höft. Något reducerad broskhöjd centralt. Inga övriga arthrosförändringar.
Höger höft. Oförändrat protesläge jämfört med 091210. Inget nytillkommet

Ingen proteslossning-Hurra! ...men helt bra känns det inte...
Ingen uttalad artros i vänster-Hurra! ...men vad är det som hugger och jävlas då?

Distriktsläkaren skriver "ortopederna kan troligen inte göra något åt dina besvär.Jag skriver gärna remiss till våra sjukgymnaster för att få en undersökning och bedömning av vad som kan orsaka besväreni vänster höft. Om det är ledbrosket kan det vara tidiga tecken på artros och då kanske de föreslår artrosskola som sjukgymnasten kan berätta mera om"

Jag irriterar mig på ordet troligen. Om det finns minsta tvekan ska väl ortopederna få bedöma det tycker jag. Imorgon ska jag begära en telefonkontakt med distriktsläkaren för att föreslå/kräva en magnetröntgen.

11 kommentarer:

  1. Det var då sjutton också - JA - begär en magnetröntgen. Vi skall inte ha ont mera. /monika

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blir också trött. Artrosskola? Vad finns att lära sig som du inte redan vet? Det är slöseri med tid och pengar, med din smärta som insats. Stå på dig! Lycka till! Kram!

    SvaraRadera
  3. står också verkligen bakom bitch-approachen;) klart vi inte ska känna smärta på det sättet, eller oro för densamma. självklart ska läkaren remittera om han/hon inte med Säkerhet vet. //kalla

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer, som en komiker som jag brukar kompa säger: Stå på dig, annars gör nån annan det =)
    Hur går det för er?

    SvaraRadera
  5. Med mig är det bara bra! Min blogg är död. Finns inget mer att rapportera! =)(Håll tummarna för min friska höft är ni snälla... :S )

    SvaraRadera
  6. Japp! Håller bägger tummarna och bägge stortårna!
    Har fått telefontid med distriktsläkaren på måndag 8.30, tänk på mig då =)

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Stå på dig, graden av smärta följer ju inte alltid graden av trasigt brosk. Det tycker jag är sådant som en erfaren ortoped kan bedöma. Man ska inte behöva ha ont. Antingen magnetröntgen eller remiss till ortoped.
    Det låter mycket som om din doktor fallit tillbaka i standardbeteende för nyupptäckt artros.

    Håller tummarna! //Cecilia

    SvaraRadera
  8. Hej Cecilia
    Tack för din kommentar! Jo jag laddar argumenten nu inför måndag.

    SvaraRadera
  9. För att bedöma min artros fick jag göra både datortomografi och kontraströntgen. Instämmer med föregående talare och önskar dig lycka till!

    SvaraRadera
  10. Artrossmärta är nog den värsta smärtan jag varit med om. Ny hö höftled i juni som funkar bra. Håller med om att op inte är en mirakelproccedur. O så har man ju en annan höftled också. Artros även där. Vet jag. Fast oron för en ytterligare op är än så länge värre en själva förnimmelsen av att den ska göra så där j..la ont!

    Jag har ett val: Jag kan ligga kvar i sängen och klaga över alla mina kroppsdelar som ännu fungerar dåligt eller fungerara inte alls -eller ta mig ur sängen och vara tacksam över de delar som fortfarande fungerar.

    SvaraRadera
  11. Håller med fullständigt, det gäller att fokusera på allt man klarar istället för det som inte går. Med min "nya" höft har inte smärta förmörkat hela tillvaron som det var på slutet med den "gamla".
    Ständig värk är så svårt att stå emot mentalt.

    SvaraRadera