måndag 8 mars 2010

3 månader

Då har det alltså gått 3 månader. TRE MÅNADER! Hur gick det till? Det känns ju så nyligt och höften/operationen/kroppen upptar fortfarande våldigt mycket av min tankeverksamhet. Jag minns att jag tänkte: -Hur ska jag klara restriktionerna så länge? Det gick ju det med.

I morse "firade" jag med att sitta på en köksstol, lyfta foten till det översta trappsteget, böja mig lätt framåt och dra på mig sockan. Blev bra mycket mindre vinkel än 90 grader men höften luxerade inte. Lite senare kände jag ändå att jag sträckt mig i rumpan. Den har jag inte hittat nåt sätt att stretcha under rehabtiden.

I helgen sov jag hos en kompis efter en fest i Luleå. Sängen jag sov i var mycket hårdare än min-det kändes rejält i kroppen, särskilt i ryggen, hela dagen igår!

Idag har det varit plusgrader i kombination med hård blåst så nu är det som en isgata ute. Usch vad jag känner mig rädd för att halka men jag får väl ta mig broddar!

10 kommentarer:

  1. grattis! själv firade hag min 8-veckorsdag igår, idag var jag på återbesök vilket gick bra. det där med rumpstretch verkar svårt, min sjukgymnast visste inte heller- har ni andra något tips? /hanna

    SvaraRadera
  2. Grattis! Kanske det börjar bli dags för ett strumppådragarbål? /Åsa

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte vara med på denna festlighet, jag eldade med emfas upp min strumppådragare redan tisdagen den 1:a December - 3 dagar FÖRE min operation. Men det har jag aldrig ångrat. Jag klarade mig bra med den klickande griptången och lite tricks som jag lärde mig vartefter... =)

    SvaraRadera
  4. Haha, jodå, bålet ska vi ha nån kväll tillsammans med lite vätska tycker jag =)

    Mitt surben känns fortfarande tyngre än det andra och lite stumt och svullet. Hur är det med er?

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig känt som att det är något fel med själva benet. Det har alltid känts bra. Min artros, och även känslan efter operationen, har stannat vid en upplevelse kring höftleden, ljumsken och höftböjarmuskeln.

    Däremot har jag så länge jag kan minnas haft smärtor och trötthetskänsla i ländryggen. Och vet ni - jag tror att det blivit bättre! Kanske har jag haft min artros sedan gymnasiet!

    SvaraRadera
  7. Jag tänker aldrig bränna min strumppådragare (även om jag slutat använda den) - däremot tycker jag att griptången var onödig - men den kan man ju inte bränna så jag får väl lämna tillbaks den. Jag håller med Opree - främst ljumsken och höftböjarmuskeln och även ländryggen. Benet är inte tungt, stumt och svullet. Sover äntligen nästan bra, alltså även på den opererade sidan, dock bara ungefär en halvtimme i taget men ändå - det är guld värt för min sömn att kunna ligga på just den sidan. Inga värktabletter - skönt. Men, nu har jag gått tre dagar ute utan krycka - det är inte roligt. I morgon är det nio veckor sedan operationen så jag är väl för otålig kanske. Det är alltså ljumsken som känns när jag skall "gå snyggt". På måndag, förresten, är jag tillbaka på heltid i arbete igen, det skall bli intressant! Jag vill INTE ta med mig en krycka "för säkerhets skull", men jag vet inte. /monika

    SvaraRadera
  8. anna, jag har en fråga som är lite löjlig men jag ramlade ganska illa i lördags och slog i huvudet och min "friska" höft rejält - nu har jag ont (inte jätteont men klart ont!) i den och undrar hur ditt fall "gick till" som ledde till din artros? (om detta är för privat förstår jag och jag ska fråga min sjukgymnast imorgon...)

    jag undrar även om ni andra har ont i er "friska" höft så här efter operationen? det känns som min slitits ut även om det nog bara är inillning? /hanna/hypokondrikern :)

    SvaraRadera
  9. Jag halkade på vår betongtrappa en morgon, hann tänka "inte svanskotan" och slog i rumpan riktigt rejält. Fick ett blåmärke av gigantisk storlek men tänkte sen inte mer på det. Enligt läkarna kan jag d¨ha drabbats av syrebrist i leden vilket kan leda till en aggressiv artros.

    Jodå, jag har också ont i min friska höft så du är inte ensam.

    SvaraRadera
  10. tack för ditt svar anna! i måndags tog min sjukskrivning slut och jag pluggar nu på heltid igen. det som är mest jobbigt är värken från den friska höften och ryggslutet, de känns trötta, inte riktig värk egentlgen utan mer irriterande känsla som jag vill skaka loss men det går inte...jag hoppas det går bra för er andra och att mina friska delar snart ger med sig!/hanna

    SvaraRadera