fredag 18 mars 2011

Sjukgymnast

Idag besökte jag en sjukgymnast, en kvinna som jag inte träffat förut. Hon lyssnade och frågade noggrannt. Därefter töjde hon på min vänsterhöft i alla ytterlägen och inte mesigt. Hon tryckte med armbågen på rumpan (höftledens baksida).

Hon tycker att mina symptom på många sätt bär artrosens kännetecken men några saker talar emot: Min upplevelse att det svider och bränner snarare än molar. Mina domningar.

Hon försökte provocera ischiasnerven samt en annan nerv, utan resultat. Har ju en bra dag idag.

Hon lärde mig nya stretchingövningar, ville komma åt djupa rumpmuskeln. Vi lyckades aldrig helt, förmodligen för att baksida lår sa emot innan.

Jag ska iaf gå och träna hos henne under en månads tid innan vi tar ställning till en förnyad förfrågan om MR.

Inte fan är det kul!

8 kommentarer:

  1. Mmhmm. Molvärk hade jag i ländryggen, åratal innan jag förstod att det var höften det var fel på. När det väl kom smärta från höften, då var det vass, brännande, ilande, stickande, infernalisk smärta som gick genom märg och ben. Inte det minsta molande.

    SvaraRadera
  2. Så olika det kan vara, min var definitivt molande. Det kanske är jag som är i förnekelse, det kanske rätt och slätt är en ny artrosresa jag har framför mig.

    SvaraRadera
  3. Träna är jättebra men det låter som en MR kan bli nödvändig. Hoppas att det ordnar sig.
    Jag har artroshöft också på höger sida, (vänster har just fått sin nya protes som f ö så här långt sitter som en smäck) men just nu upplever jag att det både skär och svider och släpper i höger- höften Enligt ortopeden som opererat är den överbelastad. Fan tro´t. /Cecilia

    SvaraRadera
  4. Tack Cecilis. Man skulle ju kunna säga att det är ekonomiskt oansvarigt av sjukvården att inte operera en dåligt höft så snart den ger besvär. För att inte överbelasta den andra då alltså =)

    SvaraRadera
  5. Har röntgat, träffat ortopeden som opererade.
    Op.benet såg helt ok ut. När jag bad att han skulle se på högersidan också så bekräftade han tydliga förändringar. Stämmer väl in med som det känns just nu, dvs högersidan ligger ungefär 1 år efter. Återstår att se hur det känns till hösten men i sommar ska jag iaf segla men låta andra vara hopp-i-land-kallar. (Innebär att man med gott samvete kan bita sig fast vid rorkulten - inte helt fel).

    SvaraRadera
  6. Anna - hur går det för dig - någon förbättring?
    Hoppas det! Monika

    SvaraRadera
  7. Hej Monika
    Jo, sjukgymnastiken ger resultat. Kör bara ben och jag har blivit starkare och håller bättre men jag tror fortfarande att något annat än artros är problemet.
    Om du hinner se det här innan 20.00 så kan du se mig på svt2 då (söndag)
    Hur går det för dig?
    /Anna

    SvaraRadera