lördag 20 februari 2010

10 veckor 4 dagar

Igår spelade jag på en scen som var 60 cm hög. Den hade ingen trappa så jag använde en plastbalja för att kliva upp och ner. Det blev att antal upp- och nedstigningar med soundcheck och flera spelset men varje gång fick någon hålla mig i handen. Två gånger under kvällen klev jag nedåt med det ickeopererade benet först, jag kände hur det tog som tusan i lårmuskeln på opbenet. Idag har jag grym träningsvärk. Tydligen är benet inte så starkt som jag trodde. Måste försöka belasta lite mer framöver. I veckan har jag mest bara promenerat och stretchat. För övrigt så håller förbättringen i sig med ett och annat bakslag så på det hela taget är jag nöjd just nu.

14 kommentarer:

  1. Det hör inte hit, men jag börjar bli väldigt nyfiken på vad du spelar för musik? =)

    SvaraRadera
  2. Samma här. Jag har funderat över de ledtrådar du ändå släpper fram, Jag gissar att du spelar gitarr och sjunger, och jag tror att du är solo. Annars - Själv drabbades jag av en förkylning i fredags - sur blev jag. Här snöar som senast 1995 och eftersom det blåser driver gångar igen och vägar tror jag, jag har dock inte varit ute sedan i fredags. Slutade abrupt med värktabletter i fredag - blev så trött på't. Har dock fått ta Treo igår för att känna mig piggare i min förkylning så att jag kan träna åtminstone inomhus. Det är så att ibland känner man att yes!! nu är jag på gång, ibland var kommer detta "molet" ifrån. Än så länge är jag käck och säger precis som Opree, jo, det går framåt dag för dag, inne går jag utan krycka..... Jag tycker att vi är kanonbra - vi klarar detta. hälsar Monika från Götet

    SvaraRadera
  3. Haha, visst är vi bra! Den här vintern är däremot inte särskilt bra. Jag bor ju i norr där vi är vana men även här är det en riktig vargavinter. Inte optimalt för höftledsopererade.

    Jag sjunger och spelar bas för det mesta. Mitt hjärta finns i blues men jag spelar även rock, soul och americana rätt ofta. Till veckan kompar jag i en allsångsshow för dagisbarn så det blir lite av varje. Jag undervisar vid musikhögskolan här i Piteå så mycket musik blir det. Om ni är intresserade kan ni lyssna på http://www.myspace.com/basanna.

    SvaraRadera
  4. Så klart vi lyssnar! =) Så idag får du några plus på din "Plays idag"! =)

    SvaraRadera
  5. Härligt - jag har lyssnat och njutit!! Har lagt länken som favorit. /monika

    SvaraRadera
  6. Så kul tjejer, mitt lår är stenhårt av träningsvärk ännu idag. Ryggen sköter sig hyfsat iaf. Skulle vara intressant att höra hur mycket ni tränar i dagsläget.

    SvaraRadera
  7. Jag har ju ganska nyss börjat på sjukgymnastiken (vecka 5 - nu är det 6 v 4 dgr) - idag dåda - gick enkryckig 20 min till sjukgymnastiken - tränade med gymredskap - cykel, roddmaskin för benen, en annan för att stärka lårmusklerna (vet inte vad den heter - en bänk med en svart "korv" som man stoppar fötterna under och lyfter), trappträning, bensträckning åt sidan, bakåt, bakåt sedan snett utåt och tillbaka, tåhävningar - enkryckig promenad 20 min hem. De övningar jag inte behöver maskiner till gör jag hemma varje dag ett par gånger och försöker gå någon promenad. Sjukgymnastiken är jag på två gånger i veckan - mitt "program" tar cirka 40 min. Monika

    SvaraRadera
  8. Jag går på sjukgymnastik 2 gånger i veckan. Styrka + 30 minuter konditionsträning tar dryga timmen. Utöver det försöker jag få till ett träningstillfälle till, men förra veckan gick det inte för jag var så stel och eländig. Men jag vill gärna simma eller köra kondition så det blir tre tillfällen.

    SvaraRadera
  9. Vill bara tala om att jag haft min AW-stund idag på morgonen - alla låtarna. Här är härligt väder - jag har köpt jordgubbar och gångtränat på Coop utan krycka så nu har jag lite ont. Har köpt Nyponkapslar för att se om lederna kan bli lite mjukare - tron kan kanske försätta berg eller hur det var. /monika

    SvaraRadera
  10. Snälla ni vad ni tränar;) Har varit på återbesök 2 ggr efter oprationen som gjordes den 14 juli -09. Frågade vid det sista om jag skulle ha sjukgymnastik men det tyckte han inte behövdes. Han talade om för mej att jag hade hittat skinkmuskeln. Frågade även sjukgymnasten när jag var där efter de 6 första veckorna och fick samma svar. Träning är ju alltid bra. Har inte varit ute å gått sedan all snö kommit. Är väldigt rädd för att halka. Väntar på att våren ska komma så man kan vara ute och röra på sej igen. Faktiskt att jag inte riktigt känner igen alla era bekymmer. Visst är man stel ibland men bara man kommer igång och rör på sej går det snabbt över. Jag tycker att ni är väldigt duktiga som tränar så mycke . Hoppas att ni får det resultat ni vill ha

    SvaraRadera
  11. Precis som ja och Opree talat om: märkligt att olika vårdgivare/landsting har så olika regimer. Roligt att det funkar för dig iaf anonym. Hur går det med tablettavvänjningen Monika? Hur går det med gången Opree?

    SvaraRadera
  12. Med gången går det sådär. På jobbet går jag nu utan krycka och det går okej så länge det inte blir för mycket folk omkring för jag kan inte parera i sidled. Utomhus gick jag utan krycka för första gången igår. Jag skulle till sjukgymnastiken och det ligger i nästa kvarter så jag ville prova. Det gick INTE bra. En bit kvar till "the strut" kan man säga.

    SvaraRadera
  13. Jo du - Min tablettavvänjning har gått utmärkt - inga värktabletter sedan förra fredagen - alltså en vecka idag. Känns mycket bra. Jag har börjat ta på mig stegräknaren igen - nu gör den äntligen utslag vilket den inte gjorde när jag gick inne med kryckor. Opree - behöver du gå mycket på dagen? Jag har heller ingen "strutting" på gång, men härom dagen var jag på väg ut genom dörren och kom på att jag glömt kryckan - hmm - det måste väl ändå stå för något - t ex att bättring är på gång. /monika

    SvaraRadera
  14. Anna - hur går det för dig då? Vet du att det är 132,2 mil mellan Göteborg och Piteå. Jag har aldrig varit längre norrut än Sundsvall. Hör inte alls ihop med höftlederna våra men jag tyckte det var så häftigt du bor jättelååångt norrut och jag på västkusten. Tog för en kvart sedan på mig socka utan strumppådragare - lite rädd var jag att ljumsken (eller är det höftböjaren - någon som vet?) skulle surna till - men den kanske inte var riktigt vaken så det gick. Trappor går dåligt - både uppför och nerför - måste ha en bra dag. fredagshälsning monika

    SvaraRadera