lördag 12 december 2009

Dag 1

På morgonen kom sköterskan som för övrigt lagt kateter på mig dagen innan och hämtade mig till avdelningen. Jag fick frukost. Såret och förbandet tittades över. Blodvärdet togs-97. Jag blåste i flaskan, vickade på fötterna och spände knän och rumpa helt enligt rekommendationerna. När jag började med det på IVA var det en speciell upplevelse att märka hur bedövningen släppte uppifrån och ner, vänster först, höger sen. Efter nån timme kom personalen med ett gåbord-det var dags att stå. Först tog de bort den "vagga" av skumgummi som benet fixerats i.Nog kändes det oöverstigligt och otäckt men jag kom mig upp och gick några steg.

Då tar vi bort katetern nu sa sköterskan. Du får hjälp när du behöver kissa. Dessutom är det bra mot infektionsrisken att ta bort den.

Jag fick besök av ortopeden. Han berättade att operationen gått bra och att mina ben är lika långa. Jag hade bra benstomme och hade fått en 8as femurstam. Däremot hade formen på min ledskål varit sån att han inte kunde fräsa ur den nog för att kunna fästa skålen utan cement med tanke på att jag kommer att behöva reopereras. Då skulle det inte finnas utrymme för för nån fräsning alls vid det tillfället. Han sa också att det faktum att skålen är cementerad inte kommer att innebära nån komplikation då. Kändes bra att höra.

Så småningom var det dags för toalettbesök. Jag fick hjälp och det gick bra. Efteråt gjorde sköterskan ett ultraljud på min urinblåsa för att se att det inte fanns för mycket urin kvar, det gjorde det inte.

På natten vaknade jag tre gånger inom loppet av en halvtimme av gräsliga mardrömmar. Pratade senare med andra om det, verkar vara vanligt efter ett ingrepp. Det kanske både beror på drogerna och hjärnans bearbetning av traumat, vad vet jag?

Det bästa av allt med dagen var att nu var det gjort och jag hade inte ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar